Wednesday, November 18, 2009

BERAT SIKSA orang yang mengajak kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran, tetapi caranya menyalahi perbuatannya

Firman Allah :
Apakah kamu menyuruh orang orang berbuat kebaikan, padahal kamu melupakan dirimu sendiri,sedangkan kamu membaca kitab,tidakkah kamu berakal? ( Al Baqarah 44 )

Firman Allah :
Hai orang orang yang beriman, mengapakah kamu berkata apa yang tidak kamu buat. Sungguh besar murka Allah jika kamu berkata apa yang tidak kamu perbuat. (As Shaf 23)

Firman Allah
:
Dan tiadalah saya menyalahi kamu,melakukan apa yang telah saya cegah kamu daripadanya
( hud 88 )

1. Abu Zaid ( usamah ) bin Zaid bin Haritsah r.a berkata : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : Seorang dihadapkan di hari Qiyamat. kemudian dilemparkan ke dalam neraka, maka keluar usus perutnya, lalu berputar putar di dalam neraka bagaikan himar yang berputar di sekitar penggilingan maka berkerumun ahli neraka padanya sambil berkata : hai Fulan, mengapakah engkau, tidakkah lkau dahulu menganjurkan kebaikan dan mencegah mungkar? Jawabnya : Benar, aku dahulu menganjurkan kebaikan, tetapi tidak saya kerjakan, dan mencegah mungkar tetapi saya kerjakan ( Bukhari dan Muslim )

Lihatlah bertapa teruknya siksa yang Allah akan beri pada orang yang hanya tahu berdakwah tetapi tidak melakukan apa yang dia dakwahkannya..

Tepuk dada tanyalah iman kita samaada, adakah kita tergolong dalam golongan ini..
jawapannya ada di hati pembaca yang budiman sekalian.

0 comments:

Post a Comment