Wednesday, November 11, 2009

KEBAHAGIAAN SEBENAR IALAH HIDUP DALAM IMAN


Orang orang yang sesungguhnya paling sengsara ialah mereka yang miskin iman dan mengalami krisis keyakinan. Mereka ini,selamanya akan berada dalam kesengsaraan, kepedihan, kemurkaan dan kehinaan.


" Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjuk-Ku maka sesungguhnya baginya adalah hidup yang sempit " ( Surah Toha : 124 )


Tidak ada sesuatu yang dapat membahagiakan jiwa,membersihkan dan menyucikannya,membuat tenang dan mengahalau kebimbangan darinya selain keimanan yang benar kepada Allah SWT, menurut pendapat pembangkang Allah yang sama sekali tidak beriman,cara baik untuk menenangkan jiwa adalah dengan bunuh diri. Menurut mereka, dengan bunuh diri orang akan dijauhkan dari segala tekanan,kegelapan dan bencana dalam hidupnya. Alangkah malangnya hidup yang miskin iman. Dan betapa pedihnya seksa dan azab yang akan dirasakan oleh orang orang yang melencong dari bimbingan Allah di akhirat nanti.


" Dan kami palingkan hati mereka dan pandangan mereka sebagaimana mereka telah tidak beriman kepada ( ayat ayat kami ketika datang kepada mereka ) pada awal mulanya dan Kami biarkan mereka meraba raba di dalam kesesatannya dengan bingung " ( Surah Al' am : 110 )


Kini, sudah tiba masanya dunia menerima tulus ikhlas dan beriman dengan sesungguhnya bahawa " TIADA TUHAN SELAIN ALLAH ". bagaimanapun, pengalaman dan ujian manusia sepanjang sejarah hidup dunia ini dari abad ke abad sudah membuktikan banyak hal menyedarkan akal bahawa berhala berhala itu adalah tahyul, kekafiran itu punca malapetaka, pembangkang itu dusta, para rasul itu benar adanya dan Allah itu adalah pemilik alam ini


INGATLAH BAHAWA HIDUP AKAN TERASA HAMBAR JIKA HATI KITA TANPA IMAN


Setakat mana, kuat atau lemah, hangat atau sejuk iman anda maka setakat itu pula kebahagiaan, ketenteraman, kedamaian dan ketenangan anda


" Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka kerjakan " ( Surah An-Nahl : 97 )


Tujuan hidup yang baik ( hayatan toyyibah ) dalam ayat ini adalah ketenangan jiwa mereka disebabkan janji baik Tuhan mereka, keteguhan hati mereka dalam mencintai Zat yang menjadikan mereka, kesucian nurani mereka dari unsur unsur penyimpangan iman, ketenangan mereka dalam menghadapi setiap kenyataan hidup, kerelaan hati mereka dalam menerima dan mengharungi ketentuan Allah dan keikhlasan mereka menerima takdir. Dan itu semua adalah kerana mereka benar benar yakin dan ikhlas menerima bahawa Allah adalah Tuhan mereka, Islam agama mereka dan Muhammad adalah nabi dan rasul yang diutuskan Allah untuk mereka

0 comments:

Post a Comment